مرجع کد و ابزار وب

ابزار ساخت کد پاپ آپ نیو تب

اردیبهشت 91 - ان شـــــــــــــــــــــــــــــاء الله
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/2/11
1:49 صبح

چرا می‎گوییم«نارنجی پوش» در تقابل جدی با «جدایی ...» است؟

بدست عبدالله در دسته چرا می‎گوییم«نارنجی پوش» در تقابل جدی

رجانیوز
چرا می‎گوییم«نارنجی پوش» در تقابل جدی با «جدایی ...» است؟

 گروه فرهنگی- امیر ابیلی: «نارنجی‌پوش»، بیست و سومین فیلم داریوش مهرجویی، شاید در نگاه اول فیلمی پر از اشکالات فنی و محتوایی باشد و نمایانگر بی‌حوصلگی‌ها و سهل‌انگاری‌های کارگردان سابقا مهم‌اش، ولی با تمام این ایرادات فنی واضح و گل‌درشتی که می‌توان در آن پیدا کرد، از دو منظر می‌تواند نمونه و بهانه‌ی خوبی برای بحث باشد. یکی جایگاهش در کارنامه‌ی پروپیمان مهرجویی، به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌سازان جریان شبه‌روشنفکر در دهه شصت و هفتاد، بررسی روند فیلم‌سازی این کارگردان 72 ساله تا به امروز و رسیدن به «نارنجی‌پوش»، با تمام ضعف‌ها و قوت‌هایش.

مهم‌تر از آن بررسی نوع نگاه و حال و هوای حاکم بر این اثر، به عنوان آخرین ساخته‌ی یکی از  کارگردانان متعلق به نسل اول شبه‌روشنفکران فعال بعد از انقلاب است و مقایسه‌ی آن با نوع نگاه و حال و هوای سیل فیلم‌های تلخ‌مزاج و پوچ‌اندیش مثلا اجتماعی سال‌های اخیر که محصول نسل سوم و چهارم کارگردانان متعلق به جماعت ‌شبه‌روشنفکر است.

«نارنجی‌پوش» قطعا فیلمی در قد و قامت سینمای مطلوب و مورد نظر ما نیست و اساسا توسط چنین روشنفکرانی هیچ‎گاه فیلمی که مطلوب سینمای انقلاب باشد ساخته نخواهد شد. اما با وجود تمام ایرادات فنی و تکنیکی‌اش در مقایسه با فیلم‌های ظاهرا اجتماعی این‌ سال‌ها قطعا اثری بسیار شریف‌تر و قابل اعتناتر است و مقایسه آن با فیلم‌های سال‌های اخیر کارگردانانی مثل اصغر فرهادی، مازیار میری، رضا کاهانی، علیرضا امینی، بهرام توکلی، مانی حقیقی و.....قطعا مختصات خوبی از چندگانگی و سیر تغییرات تفکری در بین نیروهای جریان شبه‌روشنفکر از نسل اول فعال بعد از انقلاب تا به امروز و نسل سوم و چهارم این جریان به دست می‌دهد.

اما برای مقایسه‌ی بهتر آخرین ساخته‌ی داریوش مهرجویی با آثار این سال‌های شبه‌روشنفکران بهتر است روی المان‌ها و مفاهیمی تکیه کنیم که در اکثر قریب به اتفاق این آثار مشترک است و مانند نخ تسبیحی آنان را به هم مرتبط می‌کنند. مفاهیمی که مهرجویی در «نارنجی‌پوش» به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه یا از بیان آن‌ها دوری می‌کند و یا درست سعی در بیان عکس آن را دارد:

یکم: جامعه‌ای به بن‌بست رسیده- جامعه‌ای امیدوار

بعد از اکران «نارنجی‌پوش» در روزهای برگزاری جشنواره‌ی سی‌ام فجر به این نکته اشاره کردیم که ساخته‌ی تازه‌ی مهرجویی جوابیه‌ایست به «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و در آن زمان این مطلب با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد و بسیاری را به تکاپو برای دست‌و‌پا کردن پاسخ این مسئله واداشت. اما به رغم تمام پاسخ‌ها، امروز با گذشت چند ماه از برگزاری جشنواره فجر با اطمینان بیشتری می‌توان این مسئله را مطرح کرد که «نارنجی‌پوش» نه‌تنها در تقابل جدی با «جدایی نادر از سیمین»، بلکه در تضاد جدی با تمام ساخته‌های چند سال اخیر کارگردانان شبه‌روشنفکر غرب‌زده است، آثاری مثل «انتهای خیابان هشتم»، «سعادت‌آباد»، «اسب حیوان نجیبی است»، «اینجا بدون من» و.....

البته این مسئله قطعا به این معنا نیست که مهرجویی بصورت خودآگاهانه در پی دادن پاسخی به این آثار بوده است، بلکه اساسا تفکر حاکم بر فیلم اخیر مهرجویی در تقابل جدی با تفکر حاکم بر فیلم‌هایی است که اکثرشان هم با همان آهنگ محتوایی «جدایی نادر از سیمین» ساخته‌شده‌اند. متاسفانه در تمام آثاری که در چند سال اخیر به عنوان فیلم اجتماعی و فیلم منتقد و اصلاحگر به خورد مردم داده‌ شده است، نه‌تنها شاهد هیچ‌گونه نقد اجتماعی نیستیم بلکه اساسا با جامعه‌ای به بن‌بست رسیده طرفیم که باید به هر طریقی از آن فرار کرد.

به جز نمونه معروف اینگونه فیلم‌ها،«جدایی نادر از سیمین»، که در گذشته به طور مفصل به آن پرداخته شد، در آثاری مثل «انتهای خیابان هشتم» که هم‌اکنون بر پرده است نیز با جامعه‌ای طرفیم که در آن هیچ راه فراری از مشکلات نیست و در نهایت نسل جوان یا مجبور به خودکشی‌اند یا خودفروشی و این تفکر نه‌تنها محدود به یک فیلم خاص نیست بلکه مفهوم مشترک تمام این سری آثار است.

اما با این وجود مهرجویی در «نارنجی‌پوش» نه‌تنها این دیدگاه را تائید نمی‌کند بلکه درست در نقطه مقابل این تفکر تلخ‌مزاج و پوچ‌اندیش، با ارائه فضایی سرخوش و شاد در تلاش برای القای این تفکر است که اگر در جامعه آشغال و زباله و ناپاکی هم هست اولا می‌توان آن را از بین برد و جامعه را پاک کرد و دوما با وجود تمام مشکلات، رفتن و مهاجرت معنا و توجیهی ندارد.

دوم: جامعه مقصر است یا افراد جامعه؟

در این بین اما نکته‌ی اساسی‌تر این است که نسل جدید شبه‌روشنفکران وطنی نه‌تنها سعی در القای به بن‌بست رسیدن جامعه را دارند بلکه علاوه بر آن همواره شخصیت‌های آثارشان(مردم) را افراد بی‌تقصیر و مظلومی به تصویر می‌کشند که در این جامعه سیاه و نکبت گیر افتاده‌اند و هیچ راه فراری ندارند. در «جدایی نادر از سیمین» شخصیت‌ها، به خصوص ترمه به عنوان نسل آینده، مجبور به دروغ گفتنند و اصلا سیستم حاکم بر جامعه طوری‌ست که راه فراری از این دروغ نیست.

در «انتهای خیابان هشتم» شخصیت‌های اصلی بی‌تقصیرند و این جامعه و سیستم حاکم بر آن است که آنان را به خودکشی و تن‌فروشی می‌رساند و شخصیت‌ها راه فراری از سرنوشت محتوم خود ندارند. همچنین در «اسب حیوان نجیبی است» علاوه بر آنکه شخصیت‌ها نقشی در بدبختی و فلاکت خود ندارند بلکه حتی با وجود این سیه‌روزی، مورد اخاذی از طرف قدرت حاکم(پلیس به عنوان نمادی از قدرت حاکم) نیز قرار می‌گیرند.

 اما با این همه در «نارنجی‌پوش» کثیفی و زباله موجود در جامعه را ساخته و پرداخته‌ی تک‌تک افراد جامعه است و هرکدام از شخصیت‌ها در تولید آن مقصرند و در عین حال با وجود این مقدار زباله و ناپاکی باز افراد جامعه می‌توانند با تغییر رویکرد و رفتار خود شهر را دوباره پاکیزه کنند و خوشبختانه مانند فیلم‌های ظاهرا نقد اجتماعی دیگر این سال‌ها اینطور نیست که راه فراری از وضعیت موجود وجود نداشته باشد.

سوم: بحران‌های جعلی- مشکل واقعی

این اشتباه‌ترین کار ممکن است اگر «نارنجی‌پوش» را اثری چندلایه و دارای معانی متعدد فرض کنیم و سعی داشته باشیم از آشغال و زباله و آشغال‌زایی و آشغال‌زدایی تاویل‌هایی جز معانی ظاهری‌اش داشته باشیم. اتفاقا همین جزو نکات مثبت فیلم است، اینکه مهرجویی در خلال این موضوع سعی نکرده بحران‌ها و مشکلات غیرواقعی را در جامعه به تصویر بکشد. به این دقت کنید که بستر فیلم بطور مثال چقدر مستعد این است که موضوع مد شده‌ی این روزها؛ «خیانت»، در آن پررنگ باشد و مهرجویی با دقت از کنار آن عبور می‌کند و به جز یک سکانس که آن هم به دلیل سوءتفاهم یکی از شخصیت‌هاست، اساسا بحثی از این موضوع نمی‌شود و هیچکدام از شخصیت‌ها را وارد این موضوعات نمی‌کند. «آشغال‌زایی» چیزی‌ست که واقعا یکی از موضوعات مهم جامعه‌ی ماست و مهرجویی یا به علت دغدغه‌ی شخصی‌اش و یا به خاطر سفارش یک مجموعه، فیلمی ساخته که فقط به همین موضوع می‌پردازد و خوشبختانه بر خلاف نسل جدید شبه‌روشنفکران در کنار این دغدغه- و یا سفارش- دنبال القای بحران‌های جعلی و غیرواقعی نیست که به هیچ وجه دغدغه و مشکل مردم نیستند و از دل جامعه برنیامده‌اند.

کلام آخر:

همانطور که در بالا اشاره کردم طبعا فیلمی مثل «نارنجی‌پوش» اثری است که در نهایت در فضای روشنفکری و انتلکتوئل تعریف می شود. اما وقتی در کنار آثار اخیر نسل تازه‌ی جماعت شبه‌روشنفکر قرار می‌گیرد نکات مثبت فراوانی دارد که نمی‌توان از آنها به سادگی گذشت. به جز نکاتی که در بندهای بالا به آن‌ها اشاره شد، مقایسه‌ی فضای سرخوش و شاد فیلم مهرجویی که قطعا در نهایت باعث سرزندگی و شادابی مخاطب خواهد شد با فضای تلخ و یاس‌آور اکثر فیلم‌های سال‌های اخیر که به جز تشویش ذهن تماشاگر و القای ناامیدی و اضطراب نتیجه‌ی دیگری نداشتند خودش به تنهایی برای اثبات این تفاوت و برتری کفایت می‌کند.

 اما نکته‌ای که در نهایت باید به آن پرداخت این است که اساسا این دوگانگی در تفکرات و این تقابل جدی در بین نیروهای نسل قدیم و جدید جریان روشنفکری از کجا ناشی می‌شود و  چرا نسل آخر جماعت شبه‌روشنفکر بصورت مشترک و همه‌جانبه‌ای سعی در القای حس ناامیدی و بحران‌سازی‌های جعلی در جامعه دارند. ایا این فیلم‌سازان واقعا به تئوری «هنر برای هنر» و کارکردهای غیرسیاسی هنر اعتقاد دارند، یا در عمل و بصورت مشترک کاملا کارکردهای سیاسی برای تولیدات خود متصورند و از سینما به عنوان ابزاری در جهت رسیدن به خواسته‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند؟ به نظر می‎رسد با دقت به شباهت‌های عجیب و غریب این سری آثار به هم کاملا به جواب این سوال کلیدی خواهیم رسید.

 

91/2/9
2:31 صبح

بازی با اعتقادات- استفاده از نادانی

بدست عبدالله در دسته به نام اعتقاد به کام سودجویان

*تا ابله در جهان است*
*مفلس در نمی ماند*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdB@goKCE0AAANGudU1/Khor11.jpg?et=8qYAYxAATSlUROxsz2Yl3w&nmid=0]
*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdB3goKCE0AAA7f4R01/khor8.jpg?et=6+Ho2roDsFmlac5vkj5L6w&nmid=0]
*
*اخیرا تعدادی از موسسات فرهنگی با چاپ مطالبی در مورد علائم ظهور امام زمان
این چنین نقل قول کرده اند که چندی قبل ایت الله بهجت درحین وضو گرفتن بیهوش
می شوند که پس از بهوش آمدن علت را جویا می شوند که در جواب می فرمایند در
همین لحظه قاتل امام زمان در اصفهان متولد شده است.*
*آگاهان گسترش خرافات و استفاده از اعتقادات مذهبی را حاصل استفاده های سیاسی
از باورهای عمومی می دانند که هم به باورهای اعتقادی مردم لطمه زده و هم راهی
در برابر شیادان باز کرده است*
*به این چند خرافه که در مطبوعات داخل کشور در این چند سال انتشار یافته نگاهی
بیاندازید**
 *
*گوش کردن موسیقی*
 *[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdBpgoKCE0AAAJ7sZE1/khor1.jpg?et=8Umq3QhMPmly6ZX1M7JnNw&nmid=0]
*
 *دختر جوانی در هلند در زمان تلاوت قرآن توسط مادرش با صدای بلند به موسیقی
گوش می‌کرد. هنگامی که با اعتراض مادرش مبنی بر کم کردن صدای موسیقی مواجه
می‌شود به او** **و کتاب قرآن اهانت می‌کند.** **این دختر هنگامی که می‌بیند
با وجود مخالفت او بازمادرش به خواندن قرآن با صدای بلند ادامه می‌دهد، قرآن
را به زور از دست مادرشمی‌گیرد و آنرا پاره می‌کند که در همان حال دختر جوان
آتش گرفته و می‌سوزد. مادردختر برای خاموش کردن دخترش بر روی او پتو می‌اندازد
و بعد از اینکه پتو را از روی او بر می‌دارد می‌بیند که دختر او تغییر چهره
داده و به صورت عکسی که می‌بینید در** **آمده است*
*مدتی بعد مشخص می‌شود که این خبر از اساس ساختگی بوده است. عکس** **مربوط به
مجسمه‌ای ساخته ** پاتریشیا پیچی ‌نینی  <http://www.patriciapiccinini.net/>**است
که از سیلیکون و کائوچو ساخته شده و طرحی در مورد مهندسی ژنتیک مربوط به تکامل
حیوانات است و هیچ ارتباطی با موضوعات مذهبی ندارد*
*آن که دسترسی به چنین خبری داشته و قطعا با اروپا و مطبوعات آن درتماس بوده و
دسترسی داشته، نمی دانسته اصل ماجرا چیس*
*قضیه ورو**د سگی گریان(!) به حرم رضا در مشهد که عکس‌العمل‌های بسیاری
برانگیخت از آن موضوعات جالب توجه است. بعد از خبر ورود سگی به حرم و عارض شدن
در آنجا فیلم و خبر و کپی گزارش آن دست به دست می‌گشت و به فروش می‌رسید
و** **مطبوعات
نیز با کشیدن‌هاله‌ای از تقدس دور این موضوع امکان هر گونه تشکیک یا نقدموضوع
را از همه گرفتند. سایت اینترنتی انتخاب نیز با آب و تاب و قطعاتی از
فیلمویدیویی سگ مذکور به این قضیه بیشتر دامن می‌زد. سرانجام روزنامه جمهوری
اسلامی بعد** **از چند روز واکنش نشان داد و نوشت*
*توطئه وارد ساختن یک سگ به حرم رضا و مطرح کردن خبر آن در پایگاه‌های
اطلاع‌رسانی که طی دو هفته اخیر** **شایعات زیادی را بر سر زبان‌ها به جریان
انداخت، با کشف یک باند سودجو و دستگیری عوامل این باند، خنثی شد*
*اعضای این باند، یک شیاد و دو نفر از خادمان حرم** **بودند که با همدستی
همدیگر توانستند یک سگ را از قسمت مربوط به بانوان وارد حرم** **نمایند و تا
نزدیکی ضریح ببرند و با فیلم ‌برداری و انتشار خبر آن و تهیه سی دی اقدام به
سودجویی نمایند*
*چاه عریضه و شیشه مقدس مسجدجمکران*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdBvQoKCE0AAAqD10U1/khor4.jpg?et=AXEZDXEezV6TGOXRrj7Lcw&nmid=0]
*
*دو** **سال پیش در محراب مسجد جمکران شیشه‌ای نصب شد و چند لامپ سبز رنگ نیز
به آن آویزان** **شد. کم‌کم این قسمت از مسجد به شکل یک جاذبه‌ی سیاحتی-
زیارتی(!) درآمد و به تدریج** **برای آن داستان‌ها و افسانه‌های شاخداری هم
ساختند. زوار در پشت شیشه صف کشیده و آن** **محل را زیارت می‌کردند. تا جایی
که مکارم شیرازی در اعتراض به این عمل** **گفت: «اخیراْ در محراب مسجد جمکران
یک تشکیلات شیشه‌اى سبزرنگ و چراغ درست کرده‌اند** **که کم‌کم به صورت
امامزاده‌اى درآمده است. مردم براى بوسیدن این شیشه صف می‌کشند،** **کسانی هم
هنگام دور شدن عقب عقب می‌روند مثل کارى که در حرم امامان و
امامزاده‌ها** **می‌کنند.
بعضی‌ها هم فاتحه می‌خوانند، عده‌اى تعظیم می‌کنند، بعضی از عوام هم** **می‌گویند
اینجا قبر ولیعصراست. حتما چند سال دیگر هم فردى پیدا می‌شود و** **کتابی
می‌نویسد که 70 نفر از اوتاد در اینجا دفن شده‌اند. هرکس مرتکب این کار شده** *
*اشتباه کرده است، این ضربه‌اى به مسجد جمکران است»*
*پس از این اعتراض، بلافاصله** **این تشکیلات معجزه‌آسا و امامزاده‌ی
جدیدالاحداث از محل محراب جمع‌آوری شد و البته** **آب از آب هم تکان نخورد!
اما ذهن خرافه‌ساز مؤمنین قلابی و دکانداران دین هم بیکار** **نماند و محلی را
به نام «چاه عریضه» اختراع کردند و اظهار داشتند که مردم می‌توانند** **از
طریق انداختن عریضه و دعاهای خود در این چاه از مهدی بخواهند که زودتر ظهور** *
*نماید. و البته این مدت نیز نه تنها عوام که خواص بسیاری هم به این چاه پناه**
 **آورده‌اند و عریضه و دستورالعمل و بخش‌نامه و پیشنهاد**انتصابات خود را
داخل آن چاه** **می‌ریزند*
*سران انجمن حجتیه نیز اخیراً در جزواتی پیشنهاد روز مخصوصی برای تحریک مهدی
به فرج را در جزوه‌ای داده‌اند که هزاران نسخه از آن تکثیر** شده** **است. در
این جزوه آمده است:*
*«**یک روز خاص به عنوان انقلاب و اجتماع قلوب و دعای کل مردم ایران و سایر
شیعیان در کشورهای مختلف تعیین و به طوری که تمام مردم جهان** **متوجه آن
شوند، تبلیغ شود. سوگند به خدایی که جان ما در اختیار اوست، اگر این روز** **مشخص
شود و تمامی منتظران و شیعیان در اماکن مقدس جمع شوند و فرج را طلب نمایند و**
**اگر این روز معین، روز جمعه‌ای باشد، یقینا مولایمان روز شنبه (فردایش) ظهور
خواهند** **فرمود»همچنین در این جزوه آمده:«دعا جهت تعجیل در فرج، مثل نمازهای
واجب روزانه** **بر هر زن و مرد مسلمان و مؤمن واجب است و ترک آن مثل ترک
نمازهای واجب، گناه کبیره** **و موجب کفر است»*
*گوسفند مقدس شیبان*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdBtQoKCE0AAAJCrYo1/khor3.jpg?et=T3gwNMu4tpWWdba3j1zY0Q&nmid=0]
*
*در** **ماه محرم سال گذشته در شهر کوچک شیبان نزدیک اهواز گوسفندی پیدا
می‌شود که می‌گویند** **روی شاخ سمت چپ او شمشیر علی نقش بسته است. بلافاصله
این موضوع دهان به دهان** **گشته و به یک افسانه‌ی مذهبی در منطقه مبدل شده و
کم‌کم به رسانه‌های سراسری نیز** **کشیده می‌شود. مردم دسته دسته برای تماشای
گوسفند مقدس به سمت شیبان هجوم می‌برند و** **به تدریج شایعات عجیب و قوی‌تری
در مورد این گوسفند زبان بسته و از همه‌جا بی‌خبر** **پدید آمد مثلاً این که
هیچ چاقوی گلویی او را نمی‌برد و با بعضی از خواص به طور** **خصوصی صحبت
می‌کند و احتمالاً پشکل و ادرارش هم شفاست*
*از این قضیه مدت‌ها گذشت** **و ظاهراً تقدس گوسفند هم کمرنگ‌تر شد. برخی آن
را شایعه‌‌ای ساخته‌ی صاحب گوسفند** **می‌دانند که به هر صورت درآمد خوبی از
طریق نذورات مردم خرافی به پای این «گوساله‌ی سامری» به جیب زد*
*دیگ سمنوی مقدس در قم*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdBrgoKCE0AAAeY0MY1/khor2.jpg?et=xAQIrfhy7jcjGza2NyoMKg&nmid=0]
*
*سال** **گذشته نیز خبر می‌دهند در دیگی که در روستای ونارج نزدیک قم در آن
سمنو می‌پخته‌اند** **جای پایی ظاهر شده که احتمالاً جای پای یکی از ائمه است!
این خبر نیز مانند هر خبر** **خرافه‌آمیز دیگر به سرعت منتشر شده و دسته دسته
مردم عقل باخته برای تماشای دیگ** **سمنوی مقدس به روستای ونارج قم می‌روند و
حتی هیأت‌های مذهبی در کنار آن به اجرای مراسم پرداختند و مبلغ هنگفتی برای
ساخت جایگاهی ویژه برای آن جمع آوری می‌شود*
*زن ببر نمای قم*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdB6AoKCE0AAAKAtio1/khor9.jpg?et=NdMZztyFKwch4uy2MCH1pg&nmid=0]
*
*دو** **سال پیش یک عکس تبلیغاتی از چهره‌ی زنی با صورت ببر که توسط فتوشاپ
ساخته شده،** **متعلق به یک موسسه تبلیغاتی در کرمانشاه در یکی از مطبوعات
محلی چاپ می‌شود. بعد از** **مدتی این عکس در قم کپی و تکثیر شده و شایعه‌ای
پدید می‌آید که زنی به مقدسات اهانت** **نموده و به این صورت درآمده و او را
دستگیر کرده‌اند. قدرت تهییج و تحریک این شایعه** **چنان است که به زودی مردم
به سمت پاسگاه شیخ‌آباد در منطقه نیروگاه قم هجوم می‌برند** **و از عوامل
انتظامی می‌خواهند تا زنی که ادعا می‌شود به خاطر پاره کردن قرآن کریم و** **ریختن
آن در زباله‌دانی و تبدیل شدنش به صورت ببری که نیمی از صورتش به شکل انسان** *
*است و مانند ببرها دم و سبیل دارد، را به آنها نشان دهند! شایعه می‌شود که
قرار است** **زن ببرنما را روز جمعه اعدام کنند. با فرا رسیدن بعداز ظهر روز
جمعه و نزدیک شدن به** **ساعات اعدام زن ببرنما مردم این منطقه گروه گروه در
میدان نبوت تجمع می‌کنند و از** **آنجایی که یک جرثقیل هم بر حسب تصادف در
همان محل پارک بوده مردم گمان می‌کنند که** **احتمالاً با همین جرثقیل
می‌خواهند زن را اعدام کنند و در واقع وجود این جرثقیل هم** **بر اطمینان
بیشتر مردم نسبت به این مسأله می‌افزاید وشایعه را باورپذیرتر می‌کند.** **این
قضیه به تدریج به صورت یک شورش همگانی درمی‌آید و با شکستن شیشه بانک‌ها منطقه*
* **به آشوب کشیده می‌شود و تعداد زیادی نیز دستگیر می‌شوند*
*دست** **خط مهدی*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdBxAoKCE0AAArk3do1/khor5.jpg?et=Rcnvihd8y65hNw8ZiMVcFw&nmid=0]
*
*مدتی پیش تصویر اسکن شده‌ای از نامه‌ای منسوب به مهدی ( توجه کنید! به خط
فارسی و نه عربی) در تهران و مسجد جمکران** **توزیع شد و در نشریه‌ی خورشید
نیز به چاپ رسید و به تعداد زیاد در محافل مذهبی تکثیر و در سایت‌های اینترنتی
نیز منتشرشد که در آن اشاره شده این دستخط امام زمان** **است و خادم مسجد آن
را پیدا کرده است. خادم مسجد نوشته*
*در تاریخ 12 محرم** 1404 **هجری قمری صندوق موقوفه مسجد را که نذورات و
کمک‌های مردمی در آن جمع و صرف** **اطعام به نام اباالفضل و عاشورا و
مناسبت‌های دیگر دینی می‌شود،** **باز کردم و مشاهده نمودم به همراه پول‌های
درون صندوق نامه‌ای در آن انداخته شده که** **روی آن دو عدد شکلات تقریبا بزرگ
قرار دارد در حالی که همه می‌دانیم این شکلات‌ها** **هر قدر کوچک باشند ممکن
نیست از روزنه باریک صندوق به درون آن وارد شده باشند».**
**این که چرا امام زمان ناگزیر شده‌اند وجود خود را با انداختن دو شکلات در
صندوق مسجدی اثبات کنند مشخص نیست..... اما مشخص‌تر این است که به مصداق هر چه
دروغ بزرگ‌تر** **باورش آسان‌تر: «هر چه دروغ عوامانه ‌تر، عوام‌پذیرتر خواهد
بود»*
*نمونه‌ها*
*به پشت اتومبیل‌ها، روی شیشه تاکسی‌ها، کنار نمره عقب برخی اتومبیل‌های شخصی
و دولتی نگاه کنید. از این نوع تابلوها کم نمی بینید، که همگی به نوعی ترویج
خرافات اند. حتی به بخش آگهی مطبوعات هم اگر مراجعه کنید، کم با چنین مضمونی
که این براحتی می‌توانید روی شیشه تاکسی‌های شهرهای مختلف ببینید روبرو نمی
شوید*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdB1QoKCE0AAAKAtiE1/khor7.jpg?et=CvhqNJkAD5gDYL+5XkmdQw&nmid=0]
*
*دعانویسی، گشایش کار، بخت‌گشایی، باطل السحر*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdCNgoKCE0AAAqD1301/Line-Blue-ceazer.gif?et=4O7L5T1OR8GXXjS7v%2BgRrg&nmid=0]
*
*مهدی پشت ناودان شهرک قدس*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdB7woKCE0AAA7c4Mk1/Khor10.jpg?et=z+Ocay4aTh77fRauY1eiFg&nmid=0]
*
*شهرک قدس در حاشیه پایتخت 12 میلیونی ایران. ناودان سوراخ بوده و آب از پشتش
به دیوار راه یافته، ناودان را برای تعمیر از جا درآورده اند و زردآب پشت
ناودان هویدا شده است. هو انداختند که سایه امام زمان روی دیوار افتاده و مردم
دردمندی که غرق در مشکلات زیستی و معیشتی اند به امید علاج آنها دست به دامن
این سایه شدند.*
*تصاویر هجوم مردم شهریار برای دیدن شمایل **مهدی** روی دیوار*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdKnQoKCE0AACJlHWY1/Hazrat-e-Abbas-3.jpg?et=lCLnFhI+595n0gpo,L8F7Q&nmid=0]
*
*نمی دانم چه ارتباطی بین نم دیوار و یا چاه و... از این قبیل مکانها و ائمه
اطهار وجود دارد؟*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdKlQoKCE0AACJaGfE1/Hazrat-e-Abbas-2.jpg?et=xKGKg8fu0YKh5n4V3RRt6w&nmid=0]
*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdKjAoKCE0AABhKfTk1/Hazrat-e-Abbas-1.jpg?et=8uKn0B,AQTKspShRQI0A3g&nmid=0]
*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdKfwoKCE0AABsaheI1/Hazrat-e-Abbas-.jpg?et=skKw01HDaLr2DhpAbsKGnA&nmid=0]
*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdCNgoKCE0AAAqD1301/Line-Blue-ceazer.gif?et=4O7L5T1OR8GXXjS7v%2BgRrg&nmid=0]
*
*و یک نمونه دیگر*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdCFgoKCE0AABQn9LU1/khor12.jpg?et=y+LtZ0nnes2wLVz+VjtC8Q&nmid=0]
*
*تا ابله در جهان است مفلس در نمی ماند*
*چندان عجیب نیست اگر با دعا و رمل و استرلاب و پرداخت سهم آقایان از سد کنکور
گذشت*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdCIwoKCE0AABRr@pk1/Konkoor.jpg?et=bWqvoxTomwvLeOwT9qv0wA&nmid=0]
*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdCNgoKCE0AAAqD1301/Line-Blue-ceazer.gif?et=4O7L5T1OR8GXXjS7v%2BgRrg&nmid=0]
*
*و **باشد*
*[image:
http://images.mashrote.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/SZdKYwoKCE0AACJGFco1/2ebx3lg.jpg?et=1Ym9scBRREPythfApjS2Jw&nmid=0]
*


91/2/6
1:31 صبح

شهادت بانو ی دو عالم تسلیت باد

بدست عبدالله در دسته شهادت حضرت زهرا (س) تسلیت باد

شهادت بانو ی دو عالم تسلیت باد


91/2/5
10:31 عصر

جوسازی‎ جدید مهدی هاشمی برای زیر سوال بردن قوه قضائیه

بدست عبدالله در دسته جوسازی‎ جدید مهدی‌ هاشمی برای زیر سوال‌ بردن قوه‌ قضائیه

جوسازی‎ جدید مهدی‌ هاشمی برای زیر سوال‌ بردن قوه‌ قضائیه

مهدی هاشمی که بدلیل در جریان بودن پرونده اقداماتش در ایام فتنه، مورد پیگرد دستگاه قضایی قرار داشته و از هراس برخورد قضایی در سال های اخیر از ایران متواری بوده است، اخیراً به چند تن از عناصر جریان فتنه در خارج از کشور گفته است که پدرش با مسئولین قوه قضائیه هماهنگی‌های لازم را کرده که در صورت بازگشت وی به کشور در فرودگاه به‌طور صوری از وی تحقیق به عمل آمده و در همان فرودگاه تفهیم اتهام و با وثیقه آزاد شود.

به گزارش رجانیوز، وی مدعی شده که بر اساس این هماهنگی‌ها در ادامه نیز اتهامات او مورد پیگیری واقعی قرار نخواهد گرفت.

این ادعاهای کذب در حالی از سوی مهدی هاشمی مطرح می‌شود که قوه قضائیه حکم جلب او را صادر کرده و این حکم در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارد، به‌طوری که وی بلافاصله پس از ورود به کشور بازداشت خواهد شد.

همچنین، مرتبطین جرایم سیاسی و مالی وی همگی پیش از این، بازداشت و محکوم شده و اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان هستند.

بر اساس شنیده‌ها، علت اصلی تلاش مهدی هاشمی برای بازگشت به کشور این است که اخیراً از سوی چند دادگاه در خارج از کشور تحت تعقیب قرار گرفته و احتمال بازداشت وی وجود دارد.

رجانیوز 10 روز پیش با انتشار خبری از احتمال بازگشت مهدی هاشمی به کشور پس از گذشت نزدیک به سه سال از آماده باش دستگاه‌های امنیتی برای بازداشت وی در بدو ورود به ایران خبر داد و به نقل از یک مقام امنیتی اظهار امیدواری کرد که بازداشت این متهم و رسیدگی به اتهامات او شاه کلید بسیاری از پرونده‌های سال‌های اخیر است.

مهدی هاشمی از شهریور ماه سال 88 به‌دنبال حوادث مرتبط با جریان فتنه با پوشش سرکشی به واحدهای دانشگاه آزاد و ادامه تحصیل از کشور خارج شد و به‌رغم احضارهای قضایی برای رسیدگی به اتهاماتش حاضر به بازگشت نشد. در پی حضور نیافتن این متهم در موعد مقرر برای رسیدگی به اتهامات، قرار بازداشت وی آن‌چنان که پیش از این مقام‌های قضایی تصریح کرده‌اند، صادر شده و در بدو ورود او به کشور بازداشت خواهد شد.


91/2/5
10:29 عصر

یک نشریه اصلاح طلب استراتژی جریان داخلی حامی فتنه را لو داد

بدست عبدالله در دسته یک نشریه اصلاح طلب استراتژی جریان داخلی حامی فتنه را لو داد

یک نشریه اصلاح طلب استراتژی جریان داخلی حامی فتنه را لو داد؛
یخی که به سرعت آب شد؛ روایتی از استراتژی اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری

 

گروه سیاسی: نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری سبب شده تا برخی جریانات سیاسی که در حوادث فتنه 88 نقش محوری داشتند و به همین دلیل از سوی افکار عمومی به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند و از سوی مردم طرد شدند، اکنون به دنبال بازیابی هویت تشکیلاتی خود با بیان اظهارات نادمانه باشند و حتی در این راستا، بخش مهمی از بدنه حامیان خود در خارج از کشور را نادیده بگیرند و در صدد بازگشت به عرصه سیاسی کشور به هر نحو ممکن باشند.

در همین راستا یک مجله اصلاح‌طلب در هفته جاری تیتر و عکس نخست خود را به این مساله اختصاص داد و ضمن انتشار مصاحبه‌ای با عبدالله نوری، از چهره‌های تندروی حامی فتنه، دست به تحلیل اوضاع سیاسی کشور در مسیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 92 زده و خواستار بازیابی وضعیت نابسامان بدنه داخلی حامی فتنه و برنامه‌ریزی برای حضور در این انتخابات شد.

از سوی دیگر، سید محمد خاتمی که با وجود تلاش‌های گسترده خود برای نشان دادن چهره ای مستقل از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در میان مردم به عنوان یکی از سران اصلی فتنه شناخته می‌شود، در ماه‌های اخیر و همچنین به طور کلی دو سال گذشته سخنانی را مطرح کرده که اگرچه از سوی فعالان سیاسی داخل کشور به عنوان تلاش برای به فراموشی سپردن نقش وی در جریان آشوب‌های خیابانی سال 88 ارزیابی شد اما جریان اپوزیسیون در خارج از کشور را نیز به واکنش تند و گسترده علیه او واداشت؛ واکنشی که در آن، خاتمی به سوءاستفاده از این افراد و قدرت طلبی متهم شده است.

این در حالی است که شرکت خاتمی در انتخابات مجلس نهم که بنا به گفته اصلاح‌طلبان قرار بود از سوی این طیف سیاسی مورد تحریم قرار بگیرد، عزم جدی خاتمی برای ترمیم جبهه اصلاحات و برعهده گرفتن نقش رهبری این طیف با هدف بازگشت به عرصه سیاسی را نمایان کرد.

خاتمی همچنین در یکی از سخنان خود سال گذشته خود با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، خواستار فراموشی این وقایع شده و گفته بود: اگر ظلمی شده است که شده است همه بیاییم عفو کنیم و به آینده نگاه کنیم و اگر به نظام و رهبری ظلم شده است به نفع آینده از آن چشم پوشی شود و ملت هم از ظلمی که بر او و فرزندانش رفته است می‌گذرد.

این مساله از آنجایی مورد توجه فعالان سیاسی قرار گرفته که وی از روزهای نخستین شکل‌گیری جریان فتنه به دنبال آن بود تا خود را رهبر اصلاحات و این جریان معرفی کند و با کمرنگ جلوه دادن نقش میرحسین موسوی و مهدی کروبی، زمینه را برای حضور مجدد خود – پس از دوران ریاست جمهوری - در معادلات قدرت فراهم کند؛ موضوعی که با انتشار چندین باره برخی اخبار پیرامون درگیری شدید لفظی او با موسوی بر سر رهبری جریان موسوم به سبز، رنگ واقعیت به خود گرفت.

به نظر می رسد محمد خاتمی در دو سال اخیر به دنبال تعریف جدیدی از آرایش سیاسی در جبهه مخالفان نظام است تا مشروعیت از دست رفته اصلاحات را برگرداند. رئیس بنیاد باران در این زمینه به دنبال ایجاد یک «مرز ساختگی» بین جریان فتنه و طیف اصلاحات است تا از این طریق بتواند جریان متبوع خود را زیر تابلوی «اصلاح‌طلبان معتقد به چارچوب نظام» جمع کند و با معرفی خود به عنوان «ناجی» اصلاح‌طلبان، نه تنها از حذف این جریان جلوگیری کند که زمینه حضور مجدد آن را در عرصه سیاسی کشور فراهم کند.

وی در عین حال تلاش می‌کند خود را از زیر «آوار فتنه 88» هم بیرون بکشد و همچون موسوی و کروبی به مرگ سیاسی تن ندهد. این سناریوی مطلوب خاتمی اما، با موانع سختی مواجه است. یکی از این موانع جدی این است که محمد خاتمی همچنان از سوی افکار عمومی به عنوان یکی از اضلاع مثلث سران فتنه شناخته می‌شود و مواضع وی و حزب متبوعش (مجمع روحانیون مبارز) در جریان اغتشاشات سال گذشته در فهرست اتهامات سنگین او به چشم می‌خورد.

بر این اساس، خاتمی به همراه مجمع روحانیون به هدایت فتنه 88، صدور بیانیه خونین روز شنبه 30 خرداد 88، حمایت از شعارهای انحرافی «نه غزه، نه لبنان» و «جمهوری ایرانی»، دفاع از جریان هتاک به روزعاشورا و بنیانگذار جمهوری اسلامی و... متهم است. او همچنین به اقدامات ضدانقلاب علیه نظام که زیر پرچم اصلاحات انجام شد، مشروعیت بخشید. رئیس بنیاد باران با وجود این واقعیت‌ها و در شرایطی که تا امروز حاضر به عذرخواهی و عقب نشینی از مواضع پیشین خود نشده، قصد دارد سناریوی ایجاد مرزبندی در جریان فتنه را پیش ببرد.

از سوی دیگر، فعالان سیاسی معتقدند روند ابراز برائت از سران فتنه که سال گذشته و پس از حوادث پراکنده 25 بهمن روند شتابانی به خود گرفته، امسال نیز ادامه پیدا خواهد کرد؛ موضوعی که با سخنان ابراهیم یزدی در آغازین روزهای سال 90 کلید خورد و اکنون به خاتمی رسیده است.

این کار‌شناسان معتقدند اکنون سیاسیون می‌دانند که با توجه به تنفر عمومی جامعه نسبت به سران فتنه، اگر خواستار ادامه فعالیت سیاسی در چارچوب نظام و جناح‌های مختلف هستند، حتما باید از این افراد دوری و این موضوع را هم رسما اعلام کنند؛ مساله‌ای که پایانی تلخ را برای تمامی اقدامات میرحسین موسوی و مهدی کروبی رقم زده است.

تناقض و دیگر هیچ

واکاوی سخنان و اظهارات خاتمی و همفکرانش در دو سال گذشته، نشان از یک تناقض عمیق و معنادار در مواضع جریان نزدیک به مجمع روحانیون مبارز دارد؛ تناقضی که از همراهی با راهیپمایی 25 بهمن 88 شروع شده و به اعلام عذرخواهی از نظام و رهبری رسیده است.

البته نگاه آماری به سخنان خاتمی، منتجب‌نیا، سعید شریعتی و امثالهم در جبهه اصلاحات مشخص می‌کند که اعلام موضع این افراد تابعی از حوادث و رویدادهای جامعه است و سران اصلاحات تلاش می‌کنند تا با همراهی با امواج مردمی، زمینه را برای بازگشت آرام خود به عرصه سیاسی آنهم بدون عذرخواهی و جبران خطاهای بزرگی که در فتنه 88 مرتکب شده اند، فراهم کنند.

17 اردیبهشت 88

خاتمی: باید تلاش کنیم تعداد شرکت کنندگان در انتخابات بالا برود و احساس مسؤولیت را در مردم برای به صحنه آمدن بیشتر کنیم

1 خرداد 88 – مصاحبه با نیوزویک

خاتمی: من فکر نمی کنم که در انتخابات ایران تقلب به معنی خاص کلمه وجود داشته باشد یا بتواند تاثیرگذار باشد.

25 خرداد 88

خاتمی: من مصمم بودم در اجتماع مسالمت آمیز امروز شما شرکت کنم و با شما سخن بگویم و اعتراض عملی خود را نسبت به جفایی که در حق مردم و انقلاب می شود اعلام دارم

25 خرداد 88 – در میان تظاهرات کنندگان

خاتمی: انتخابات مشکوک است و دلایل و شواهد کافی مانع از اعتماد به نتایج اعلام شده آن می گردد

30 خرداد 88

مجمع روحانیون مبارز بدون توجه به هشدار مقام معظم رهبری مبنی بر پایان دادن به لشگرکشی‌های خیابانی، از حامیان میرحسین موسوی خواست تا به خیابان‌ها بیایند که نهایتا منجر به کشته شدن تعدادی از هم وطنان شد

8 تیر 88

خاتمی: به هر حال یک حادثه‌ای رخ داده و مردم به آن اعتراض دارند؛ باید اشکالات را رفع و مردم را قانع کرد

28 تیر 88

خاتمی: من به صراحت می گویم اتکا به آراء مردم و برگزاری همه پرسی قانونی تنها راه برون رفت نظام از بحران فعلی است. این همه پرسی را باید نهادهای بی طرفی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار کنند و از مردم سؤال شود آیا آنچه پیش آمده، مطلوب و رضایتبخش است؟ اگر اکثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم

29 آذر 88

منابع خبری از ارسال نامه محرمانه خاتمی به رهبر معظم انقلاب و ابراز پشیمانی وی از اقدامات و مواضع خود در جریان آشوب‌های خیابانی خبر دادند

11 بهمن 88

خاتمی: هیچگونه ساختار شکنی و خشونتی مورد تأیید ما نیست و امیدواریم با مردم هم با خشونت رفتار نشود

6 فروردین 89:

خاتمی: مسئولین و دولتمردان باید همه تلاش خود را مصروف سازند تا مردم را نسبت به عملکرد خود قانع کنند. چرا که اگر این اتفاق نیافتد با رخ دادن حادثه‌ای اقتصادی احتمال شعله ور شدن آتش زیر خاکستر هست

1 شهریور 89 (روز قدس)

منتجب‌نیا: معتقدم شعارهایی که سال گذشته مطرح شد از جریان اصلاحات نبود و بسیار اشتباه بود. در همین حال شعار اشتباهی را که سرداده شد نیز باید بررسی کرد. روز قدس یادگار امام(ره) برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین است.

4 مهر 89

خاتمی: معتقدم دل اکثریت ملت با حرف‌هایی است که ما می‌زنیم

5 دی 89

خاتمی: کف خواست اصلاح‌طلبان، آزادی زندانیان، پایبندی همگان به قانون اساسی، فراهم آوردن ساز و کار برگزاری انتخابات سالم است

21 دی 89

خاتمی: در یک فضای آزاد، مناظره و بحث بین طرفین برگزار شود و اگر اشتباهی از هر کدام از طرفین بوده در آن مناظره به آن اعتراف شود.

21 دی 89

خاتمی: در انقلاب ما فقط مسلمان و شیعه نبودند که در صحنه آمدند همه مردم امدند وگفتند جمهوری اسلامی می‌خواهیم.این هدف انقلاب ما بود و بحمدالله این جمهوریت مستقر شد و همه باید از آن دفاع کنیم.

26 بهمن 89

منتجب‌نیا: اگر قانون شکنی باب شود در کشور افرادی هستند که بعضاً اساس نظام و انقلاب را قبول ندارند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. این نوع حرکات (حوادث 25 بهمن) جز زیان برای کشور و ملت چیز دیگری در بر نخواهد داشت و به نفع بیگانگان است.

10 فروردین 90

منتجب‌نیا: مسائل شخصی مهدی کروبی ربطی به حزب اعتمادملی ندارد و ما طبق اساسنامه بر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنیم

27 فروردین 90

خاتمی: در سالی که بیش از همیشه نیاز به نشاط و حضور ملت داریم باز هم پیشنهاد ما این است که حصرها برداشته شود و زندانیان آزاد شوند، فضای سیاسی و رسانه ای جامعه طبق موازین و قانون باز شود، حضور و فعالیت احزاب و تشکل ها ممکن و امن گردد و به سوی انتخابات آزاد و سالم حرکت کنیم

22 اردیبشهت 90

خاتمی: اگر ظلمی شده است که شده است همه بیاییم عفو کنیم و به آینده نگاه کنیم و اگر به نظام و رهبری ظلم شده است به نفع آینده از آن چشم پوشی شود و ملت هم از ظلمی که بر او و فرزندانش رفته است می گذرد و آن وقت همه به آینده بهتر رو خواهیم آورد

7 خرداد 90

خاتمی: این نیروها وانرژی هایی که بخصوص در این دو سال برای دفع و حذف یکدیگر؛صرف شده است اگر صرف تکامل وضع روحی خودمان و بهبود وضع زندگی و رسیدگی و خدمت به انقلاب و کشور و حرکت در جهت آرمان های والای ملت می شد ؛مطمئنا امروز وضعی به مراتب بهتر از انچه هست داشتیم

7 خرداد 90

منتجب نیا (درباره برخی اظهارات خاتمی و شرط‌گذاری‌های وی برای حضور در انتخابات): طرف را به ده راه نمی‌دادند، سراغ کدخدا را گرفت

28 خرداد 90

خاتمی: خواستهای ما در این مقطع حساس برای حضور در انتخابات، آزادی زندانیان، ایجاد فضای باز و سالم و امن سیاسی و حرکت به سوی انتخابات سالم و مطلوب است

و اما 15 اسفند 90، پس از شرکت در انتخابات مجلس نهم که با اعتراض برخی از اطرافیانش روبرو شد

خاتمی: من براساس راهبرد اصلاح طلبانه به آشتی ملی و بازگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب و قانون اساسی و ایجاد فضای همدلی و مشارکت همگان دعوت کرده و می‌کنم و انتظار داشته و دارم که همه با اسیر نماندن در گذشته و با نگاه به آینده روند تازه‌ای را در کشور آغاز کنند. تأکید اصلاح طلبی بر روند‌ها و اقدام‌های قانونی و غیر خشونت آمیز به این معنا نیست که اصلاح امور کشور بدون پرداخت هزینه می‌سر است. اما در هر اقدام سیاسی در نظر گرفتن مصالح و شرایطی که نیروهای فعال در داخل کشور با آن مواجه‌اند ضرورت دارد. در مورد انتخابات مشارکت فعال و معرفی نامزد طبعاً در گرو وجود شرایط مناسب است. مصالح بزرگ‌تر کشور و اصلاحات مقدم بر ملاحظات شخصی است و اقتضائات خاص خود را دارد. تعیین استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه لیست هیچگاه به معنی تحریم انتخابات نبود و می‌بایست این امر را در عمل اثبات کنیم تا با گرفتن هرگونه بهانه‌ای از بدخواهان روزنه‌ای برای امکان مفاهمه بیشتر با تکیه بر حقوق و مصلحت مردم و پیشرفت واقعی کشور باز شود.


<      1   2   3   4      >