مرجع کد و ابزار وب

ابزار ساخت کد پاپ آپ نیو تب

جنگ روانی مافیای واردات علیه برندهای ایرانی - ان شـــــــــــــــــــــــــــــاء الله
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/8/1
9:9 عصر

جنگ روانی مافیای واردات علیه برندهای ایرانی

بدست عبدالله در دسته جنگ روانی مافیای واردات علیه برندهای ایرانی

واردکنندگان شکلاتهای خارجی با انتشار شایعه دروغی در اینترنت، شکلاتهای ایرانی را سرطان زا دانسته و از دریافت کنندگان این میل خواسته اند تا آن را برای دیگران بفرستند.

دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات ایران از تلاش مافیای واردات برای تخریب برندهای ایرانی با ارسال ایمیل های دروغی خبر داد.

جمشید مغازه ای در گفت وگو با خبرنگار «الف» گفت: به موازات رشد تولید و صادرات و تنوع شیرینی و شکلات ایران در سالهای اخیر، شایعات جهت داری با هدف بدبین کردن مردم به سلامت محصولات داخلی و تشویق آنها به مصرف شکلات خارجی به صورت غیر رسمی منتشر می‌شود که صحت ندارد.

وی با اشاره به ارسال ایمیل هایی که نسبت به سرطان زا بودن شیرینی و شکلاتهای ایرانی هشدار می دهد اظهار کرد: متاسفانه عده ای از واردکنندگان، در مقاطع زمانی مختلف نسبت به انتشار اخبار کذب در مورد استفاده از یک ماده سرطانزا به نام لسیتین صنعتی در یکی از بزرگترین کارخانه های تولید شیرینی و شکلات اقدام می‌کنند که قویا این مساله را تکذیب می‌کنیم.

به گزارش الف، مدتی است ایمیل هشدار دهنده ای با تیتر «ایران رکورد سرطان را خواهد شکست» توسط کاربران اینترنتی بازنشر (فوروارد) می‌شود که در متن این ایمیل آمده است: « soya lecitin که در ایران به "لسیتین" معروف بوده در کشور تولید نمی‌شود و دارای دوگونه صنعتی و خوراکی است.اختلاف قیمت نوع خوراکی و صنعتی تا 9 برابر است و لسیتین صنعتی که سرطانزاست بیشتر در صنعت رنگ به کار می‌رود.نوع خوراکی لسیتین در صنعت شکلات سازی استفاده می‌شود.

شرکت مینو در ماه حدود 60 تن لسیتین مصرف می‌کند. شما اگر در اسناد گمرکی کنکاش کنید متوجه می‌شوید که آخرین پارتی لسیتین خوراکی ترخیص شده از گمرک به تاریخ سال 1365 بوده و از آن تاریخ هزاران تن شکلات و آب نبات با لسیتین صنعتی سرطان زا درست شده است. جالب است که بدانید این لسیتین ها در گمرک تحت نام خوراکی وارد می‌شود ولی قیمت همه آنها درحد لسیتین صنعتی است.»

در پایان متن این ایمیل نیز از دریافت کننده خواسته شده است: «این آگهی را به دیگران اعلام و از مصرف شکلات های ایرانی بخصوص برای بچه ها خودداری کنید.»

اما براستی شیرینی و شکلاتهای ایرانی که به کودکانمان می دهیم سرطانزاست؟

آیا نظارتی بر واردات و مصرف این ماده در صنایع شیرینی و شکلات نمی‌شود؟

مغازه ای دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات ایران در این باره توضیح داد: لسیتین ماده ای است که از سویا و در دو نوع خوراکی و صنعتی تولید می‌شود.نوع صنعتی این ماده که بسیار بد بو است در صنعت تولید رنگ استفاده می‌شود و حتی بوی نامطبوع و زننده برخی رنگ ها بدلیل استفاده از این ماده است اما نوع خوراکی آن در تولید شکلات و بیسکوییت استفاده می‌شود.

وی افزود: لسیتین هم اکنون توسط چند شرکت از خارج وارد می‌شود که قیمت نوع خوراکی آن بدلیل طی مراحل بوزدایی و طولانی تر شدن فرآیند تولید، نسبت به نوع صنعتی، تا چند برابر بیشتر است.

وی با بیان اینکه کل تقاضای لسیتین انجمن صنفی شیرینی و شکلات ایران با حدود 296 عضو در سال به 15 هزارتن می رسد گفت: انتشار اخبار غلط مبنی بر مصرف 60 تن از این ماده در یک کارخانه غیر منطقی است.

مغازه ای تصریح کرد: لسیتین خوراکی در بشکه های 200 لیتری و از کشورهای مختلف وارد می‌شود اما همه آنها دارای تاریخ مصرف هستند و نمی توان این ماده را از مثلا سال 65 تاکنون نگهداری و مصرف کرد.نوع صنعتی نیز بدلیل بوی بسیار بد قابلیت استفاده در شیرینی و شکلات را ندارد.

دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات ایران درباره واردات این محصول گفت: ترخیص لسیتین از گمرکات بدون مجوز وزارت بهداشت و تایید سازمان استاندارد ممکن نیست.

وی با بیان اینکه صنعت شیرینی و شکلات ایران در سال گذشته یک میلیون و 450 هزارتن محصول تولید کرد افزود: ارزش صادرات صنایع شیرینی و شکلات ایران از 40 میلیون دلار در سال 81 به 600 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است که این مساله نشان دهنده سلامت محصولات ایرانی است.

مغازه ای درباره منبع انتشار ایمیل های هشداردهنده گفت: برای انجمن شیرینی و شکلات ایران مشخص شده که این اخبار جهت دار به صورت سازمان دهی شده توسط مافیای واردات صورت می‌گیرد اما متاسفانه تا کنون نام شخص یا شرکتی بدست نیامده است.

وی با بیان اینکه انجمن شیرینی و شکلات در صورت پی بردن به شخصیت حقیقی و حقوقی انتشار اخبار دروغی بلافاصله از طریق مجاری قانونی اقدام خواهد کرد افزود: تلاش مافیای ئاردات برای برندکشی در صنایع شیرین و شکلات داخلی در شرایطی صورت می گیرد که شاهد واردات شیرینی و شکلات تاریخ مصرف گذشته و کهنه به کشور هستیم.

دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات ایران گفت: در سال های اخیر عده ای از تجار مجوزهای لازم برای واردات شیرینی و شکلات را دریافت کرده اند اما متاسفانه در ازای واردات یک کانتینر به صورت رسمی، ده ها کانتینر شیرینیو شکلات خارجی به صورت غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

وی افزود: در فروشگاه های خارجی دو ماه مانده به تاریخ انقضای محصولات، اجناس به صورت فله و با قیمت پایین عرضه می‌شود که بررسی های انجمن شیرینی و شکلات نشان می دهد برخی افراد سودجو این محصولات را خریداری و روانه بازار کشور می‌کنند.

وی تاکید کرد: برخلاف ایمیل های دروغی که این روزها منتشر می‌شود محصولات ایرانی از سطح کیفی و سلامت بالایی برخوردار است در حالیکه تاریخ مصرف بیشتر نمونه های خارجی توسط مافیای واردات دست کاری می‌شود.