مرجع کد و ابزار وب

ابزار ساخت کد پاپ آپ نیو تب

حضـور اجبـاری در کلاس احـکام / حضور در امتحان به صرف چلو کباب! - ان شـــــــــــــــــــــــــــــاء الله
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/7/29
11:37 عصر

حضـور اجبـاری در کلاس احـکام / حضور در امتحان به صرف چلو کباب!

بدست عبدالله در دسته

قطعاً بر هر مسلمانی واجب است که احکام شرعی مورد نیاز خود را فرابگیرد و برای حاکمیت نیز وظیفه است که برای آشنایی با مسائل شرعی، امکاناتی را برای مردم و نیروی انسانی دولت فراهم آورد. اما در برگزاری کلاس ها و «فعالیت های فرهنگی» نباید بی تدبیری هایی صورت بگیرد که کار فرهنگی را تبدیل به کار «ضد فرهنگی» کرده و مردم را نسبت به برخی مسائل بدبین کند.

مثلاً درآغاز ماه مبارک رمضان دولت با دادن بخش نامه هایی ادارات دولتی را موظف به برگزاری کلاس های احکام برای کارمندان ادارات کرد. به عنوان مطالعه موردی کلاس احکام در یکی از شعب اداره کل تامین اجتماعی خوزستان(که بزرگترین سازمان بیمه ای کشور محسوب می شود)، در شش جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت در ماه مبارک رمضان برگزار می شدکه در ساعت پایانی کار اداره بود.

کلاس احکام با حضور یک روحانی به عنوان مدرس برگزارمی شود، در این کلاس ها روحانی احکام شرعی  وخصوصا احکام روزه داری را به کارمندان آموزش داده و به سوالات و شُبهات اعتقادی کارمندان پاسخ می دهد.

این اداره دولتیِ شهر اهواز یکی از پر مراجعه کننده ترین ادارات است، بطوری که تا آخرین لحظات ساعات اداری ارباب رجوع دارد. بیشتر کسانی که به این اداره مراجعه می کنند از قشر کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند که اغلب دارای مشکلات بیمه ای هستند و باید به کار آنها درکمترین زمان ممکن  رسیدگی شود.در این اداره یک ساعت قبل از پایان ساعت کاری اداره، درب را روی ارباب رجوع می بندند زیرا کارمندان باید درکلاس احکام شرکت کنند و ارباب رجوع را پشت در بسته نگه می دارند. این در حالی است که می شد کلاس احکام بعد از ساعت اداری یا در ساعاتی که مراجعه کننده کمتری هست (مانند ابتدای صبح)، برگزار بشود.

 نفس برگزاری کلاس های احکام امری بسیار ارزشمند و بلکه ضروری است اما به نحوه برگزاری آن ایراد هایی وارد است، که قصد این گزارش آسیب شناسی این ضعف ها برای هرچه بهتر برگزار شدن این کلاس ها است.

 شایان ذکر است که حضور در این کلاس ها برای کارمندان رسمی اجباری است، حال اینکه اگر کلاس مفید باشدو کارمندان از آن بهره کافی را ببرند دیگر نیاز به اجباری بودن آن نیست. نکته قابل تامل دیگر این است که برای ترغیب کارمندان به دادن امتحان پایانی کلاس احکام(بعد از ماه مبارک رمضان)، آزمون به صرف نهار برگزار می شود. گفتنی است که نمره کلاس احکام در میزان حقوق کارمندان رسمی این اداره دولتی تاثیر گذار است که این مسئله میتواند باعث ایجاد خلل در نیت و اخلاص شرکت کنندگان در کلاس شود.