مرجع کد و ابزار وب

ابزار ساخت کد پاپ آپ نیو تب

عجله امریکا برای سفارت‎مجازی در پی تعطیلی جاسوسخانه انگلیس - ان شـــــــــــــــــــــــــــــاء الله
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/9/17
12:34 صبح

عجله امریکا برای سفارت‎مجازی در پی تعطیلی جاسوسخانه انگلیس

بدست عبدالله در دسته عجله امریکا برای سفارت‎مجازی در پی تعطیلی جاسوس‌خانه انگلیس

دولت امریکا در حالی امروز خبر گشایش سفارت مجازی‌اش را با انتشار پیام ویدئویی کلینتون وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که وی 5 آبان‌ماه سال جاری، زمان راه‌اندازی این سایت را آخر سال میلادی یعنی حدود یک ماه دیگر عنوان کرده بود.



به گزارش رجانیوز، اما آنچه که به نظر می‌رسد موجب عجله امریکایی‌ها برای اعلام راه‌اندازی این سایت شده است، مصوبه مجلس شورای اسلامی برای کاهش سطح روابط با انگلیس و اخراج سفیر این کشور و متعاقب آن، تسخیر سفارت انگلیس توسط دانشجویان و عملاً تعطیل شدن سفارت این دولت در تهران می‌باشد.

کلینتون در مصاحبه 5 آبان خود با بی‌بی‌سی فارسی هدف از راه‌اندازی این سفارت مجازی را تمایل به داشتن روابط خوب با ایران عنوان کرده بود. وی گفته بود: «دولت امریکا می خواهد که روابط خوبی با ایران داشته باشد و حتی می خواهد که تا پایان امسال یک سفارتخانه مجازی اینترنتی در تهران داشته باشد که بتواند به پرسش های مردم ایران پاسخ دهد.»

اما در شرایطی که پس از قطع رابطه امریکا با ایران در سال 58، سفارت انگلیس یکی از مهم‌ترین مراکز جمع‌آوری اطلاعات، جاسوسی، ارتباط‌گیری با عناصر داخلی متمایل به غرب و انتقال اطلاعات و برآوردها به غرب بود، قطع شدن این کانال، موجب شده است که دولت امریکا برای راه‌اندازی سایت سفارت مجازی‌اش تعجیل کند.

این در حالی است که کارکرد یک سایت با عنوان "سفارت مجازی"‌هنوز چندان روشن نیست و در حالی که دولت امریکا تاکنون ابزارهای متعدد و مجهزتری را از جمله رسانه‌های دیداری و شنیداری برای دشمنی با ملت ایران و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی به‌کار گرفته، به‎نظر می‌رسد این اقدام بیشتر جنبه تبلیغاتی و در گام بعدی، امنیتی داشته باشد.

در بعد امنیتی، امریکایی‌ها امیدوار هستند که سایت سفارت مجازی به‌مثابه یک کانال به‌منظور دریافت اطلاعات از داخل ایران برای آن‌ها عمل کند و بتوانند با فعال کردن برخی کانال‌ها از داخل ایران، خلأ اطلاعاتی خود را جبران کنند،‌ چرا که غربی‌ها معتقدند دریافت‌های درستی از داخل ایران ندارند و همین اشتباه‌های اطلاعاتی، موجب اشتباه‌های محاسباتی آن‌ها می‌شود.

در عین حال،‌ جریان فتنه 88 و کشف عقبه‌ها و سرپل‌های مرتبط با سفارت انگلیس در تهران و کور شدن این سرپل‍‌ها نیز در افزایش اشتباه‌های اطلاعاتی و محاسباتی غرب تأثیر داشته و اکنون نیز غربی‌ها می‌بینند به‌جای اینکه این ضعف جبران شود، با تعطیل شدن سفارت انگلیس در تهران خلأ جدی‌تری ایجاد خواهد شد که علت دست و پا زدن‌های پادوهای رسانه‌ای انگلیس مانند مسعود بهنود در یک هفته گذشته نیز همین مسئله است.

در سایتی که ادعا شده هدف از راهاندازی آن "از بین بردن شکاف موجود میان ایرانیان و آمریکاییها" است، آمده است: «این تارنما یک هیأت رسمی دیپلماتیک نیست، یا یک سفارت واقعی ایالات متحده را که به دولت ایران معرفی شده باشد، نمایندگی نمی کند. اما در غیبت روابط مستقیم، می تواند به عنوان یک پل رابط میان مردم امریکا و مردم ایران عمل کند.»

در عین حال، سایت سفارت مجازی امریکا که مسئولان امریکایی می گویند هدفش تماس با مردم ایران است، دقیقا روز 16 آذر ماه راه اندازی شده است، روزی که سه تن از دانشجویان نخبه دانشگاه تهران که مخالف سفر نیکسون معاون وقت رئیس جمهور آمریکا - آیزنهاور - به تهران بودند، به شهادت رسیدند. این واقعه مرتبط با کودتای 28 مرداد بود، زیرا به فاصله چند ماه بعد از این کودتا، نیکسون عازم ایران شد و همان زمان مورد مخالفت جدی مردم قرار گرفت.

16 آذر تاریخ شروع جنبش های مستقل و ضد امریکایی دانشجویی در ایران است و آمریکا دقیقا در همین روز و بی توجه به سابقه این روز در اذهان مردم ایران به‌عنوان نماد مداخله و کودتاگری امریکا و قتل و کشتار مردم ایران توسط عامل دیکتاور تحمیل شده امریکا بر مردم ایران، این سایت را راه اندازی کرده است.