مرجع کد و ابزار وب

ابزار ساخت کد پاپ آپ نیو تب

تیر 92 - ان شـــــــــــــــــــــــــــــاء الله
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

92/4/15
4:14 عصر

از نامه محرمانه مشایی تا دعای هاشمی

بدست عبدالله در دسته

به گزارش جهان، عباس امیری فر از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی مشاور رئیس جمهور، در شعبه اخذ رای حسینیه ارشاد درباره رد صلاحیت مشایی و اینکه آیا وی اعتراضی کرده است گفت: آقای مشایی ادای تکلیف کردند و اعتراضی هم نکردند. او درباره نامه مشایی به رهبری گفت: نامه محرمانه است و ما هم خبر نداریم.

برنده انتخابات کسی است که ما رای می دهیم

فاطمه هاشمی که در کنار برادران خود مهدی و یاسر هاشمی در حسینیه جماران حضور پیدا کرده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاران که از او پرسیدند از نظر شما چه کسی برنده انتخابات است؟ گفت: هر کسی که ما به او رأی دهیم.


همه به توصیه های رهبر عمل کنند


سید حسن خمینی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که توصیه شما برای صیانت از آرای مردم چیست، گفت: امروز صبح رهبر انقلاب توصیه هایی داشت که بهتر است همه به این توصیه ها عمل کنند.

شورای نگهبان: دیگران دخالت نکنند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظارت بر انتخابات تنها بر عهده شورای نگهبان است، دستگاه‌های دیگر در این امر دخالت نکنند. در غیر این صورت ناظرین شورای نگهبان از دخالت دیگران جلوگیری می‌کنند.

خاتمی: همه در خدمت کشور و اسلام باشند

سید محمد خاتمی که رای خود را با حضور در حسینیه جماران به صندوق انداخت، در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه واکنش نامزدهای انتخابات در صورت شکست یا پیروزی باید چه باشد، گفت: انشا الله همه در خدمت کشور، اسلام و پیشرفت باشند.


اگر من بگویم، شورای نگهبان رد می کند

ابراهیم یزدی در حالی که در صف طویل برای شرکت در انتخابات ایستاده بود گفت: رای دادن یک تکلیف ملی است و من از حقی که خدا به من داده استفاده می کنم. یزدی در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور اصلح باید چه ویژگی هایی داشته باشد گفت: اگر هم من بگویم شورای نگهبان رد می کند. او در پاسخ به سوال دیگری درباره این که شما جزء تحریمی های انتخابات نبوده اید گفت: مگر ما مفتی هستیم که فتوا بدهیم.

نامزد خائن از نظر آیت الله جنتی


دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه هر کس پیش از اعلام نتایج نهایی و رسمی خود را پیروز انتخابات بداند به مردم خیانت کرده است، گفت: کاندیداها از اشتباهات سال 88 که باعث ایجاد فتنه شد درس بگیرند.

آیت الله جنتی با بیان اینکه سلامت رای مردم را تضمین می کنیم، گفت: کار ناظران شورای نگهبان مشخص است، باید نظارت دقیق داشته باشند تا آرای مردم سالم به صندوق ها ریخته شده و سالم بیرون بیاید. ناظران باید تا لحظه شمارش آرا حضور داشته باشند چرا که اعتماد مردم بیشتر جذب می شود و با کمال رشادت اعلام کنند که انتخابات سالم برگزار شد.


روحانی: نگفتم پیرزو انتخابات هستم


حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص خبر اعلام پیروزی‌اش در انتخابات در یکی از سفرهای انتخاباتی‌اش، اظهار داشت: من نگفتم پیروزم و کسی هم نمی‌تواند از الان چنین ادعایی داشته باشد. خیلی دوست دارم فضا عقلانی بماند و هر کس که برنده انتخابات شد همه به او کمک کنند.

او در عین حال از برخی بداخلاقی‌ها در ساعات ممنوعیت تبلیغات ابراز گلایه کرد و گفت: تهمت‌هایی به من زده شد که به دلیل ممنوعیت تبلیغات پاسخ ندادیم.

پیش بینی ناطق از نتیجه انتخابات

ناطق نوری بعد از انداختن رای خود پیش بینی کرد که تکلیف انتخابات در دور اول مشخص شود. وی البته به برنده انتخابات اشاره نکرد و گفت که اگر الان بگویم تبلیغ می شود.

دعاهای امروز آیت الله هاشمی

آیت الله هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام که به همراه دختر و همسرش در حسینیه جماران حضور یافته بود، دعا کرد خداوند کشور را از همه شروری که در کمین کشور ما است، نجات دهد. او همچنین دعا کرد که امروز سرنوشت خوبی برای مردم، کشور و انقلاب رقم بخورد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که دعا می کنیم نتیجه این انتخابات انسجام ملی باشد. هاشمی در انتها گفت: شما هم دعا کنید و تلاش کنید که به هدف حماسه سیاسی که همین است، دست پیدا کنیم.




غرضی: امروز محشر انتخابات است

محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بعد از حضور در مسجد لرزاده رای خود را به صندوق انداخت و در جمع خبرنگاران گفت: امروز محشر انتخابات است. ملت ایران اثبات می کند. برنده انتخابات ملت ایران است هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد وظیفه سنگین تری بر عهده دارد.

فردا شنبه آرامش است


مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به مشارکت بالای مردم در انتخابات گفت: شنبه پس از انتخابات، شنبه آرامش خواهد بود.

 

http://www.jahannews.com/vdcb85b55rhb9wp.uiur.html


92/4/15
4:10 عصر

میخواستند به من پول بدهند و فیلم بگیرند/ توصیهای درباره چادر

بدست عبدالله در دسته

به گزارش جهان به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رییس موسسه درس هایی از قرآن صبح امروز در پنجمین همایش سراسری مدیران موسسات قرآنی گفت: مساله قرآن چون کلام خداست کارهایش باید خدایی باشد و نخستین کار خدایی نیت فعالان عرصه قرآن است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به آیه «جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» گفت:از روز اول نیت باید این باشد که آشنایی با مکتب کاری واجب است، نویسندگانی که برای پول کتاب می نویسند و کسانی که برای پول همایش می گیرند کارشان درست نیست و خوب پیش نمی رود.

وی با تاکید بر این‌که باید دلیل کار قرآنی را شناخت اظهار داشت: اگر کسی به دلیل مهجوریت قرآن و توانمندی مسؤولیت می گیرد وقتی کسی بهتر از خودش را ببیند کنار می رود، علامت اخلاص این است که اگر شخص دیگری کار تو را انجام می داد شرکت کنی مانند ائمه جمعه که در نمازهای جمعه یکدیگر شرکت می کنند.

رییس موسسه درس‌هایی از قرآن با بیان این‌که اگر می خواهید خدا کمکتان کند از خدا بخواهید گفت: اخلاص چیزی نیست که به این زودی ها گیر آدم بیاید چون شرک و مصادیقش زیاد هستند.

این مفسر قرآن با اشاره به این‌که امام سجاد در صحیفه دعایی برای سحرها دارد خطاب به مدیران موسسات قرآنی گفت: در ماه رمضان از سحرها استفاده کنید.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به آیات قرآن درباره معرفی هارون (ع) از سوی موسی (ع) گفت: دومین شرط موفقیت این است که اگر کسی بهتر از تو بود بروی کنار و کمکش کنی، اگر کسی را در منطقه می‌بینید که از شما بهتر است به او کمک کنید و نخواهید که مستقل شوید.

رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به آیات قرآن مبنی براین‌که مشرکین در ساخت مساجد سهیم نشوند گفت: قرآن می گوید هر پولی را نگیرید گاهی اوقات کمک مالی برای شناخته شدن است و گاهی اوقات دام است، شخصی آمد و به من گفت پدرم تاجر بوده و گفته من این پول را به شما بدهم، من قبول نکردم گفتم ببرید دفتر رهبری از کجا معلوم شما مانند شهرام جزایری نشوید بعدا معلوم شده نه پدری بوده نه تاجری بلکه می خواستند این پول را در اتاقی به من بدهند و از آن فیلم بگیرند.

وی سوز کار داشتن را شرط دیگر دانست و گفت: من جوان بودم از امام (ره) شنیدم که شب گذشته یک ساعت خوابیده و تا صبح نامه می نوشته به علما که به داد اسلام برسند.

این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: در مدیریت باید از کارهای واجب و بزرگ شروع کرد، باید کارها را میلیاردی انجام دادمانند صدقه دادن که می توان به نیت سلامتی خود یا به نیت دفع خطر از تمام موجودات هستی انجام داد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این‌که کارها پفکی شده تاکید کرد: دل را به بنر و پوستر خوش نکنید باید کارها رنگ الهی بگیرد، خدا در قرآن می گوید صبغة الله بگیرید اگر قراردادت با خدا باشد ثابت قدمی اما اگر کار برای خدا نباشد هر روز به دنبال یک موسسه می دوی.

رییس ستاد اقامه نماز با بیان این‌که برخی مساجد امام جماعتشان باسواد و ملا و محترم است اما پیر هستند و نمی توانند با جوانان ارتباط بگیرند گفت: راهش این است که ائمه جماعات از طلاب جوان استفاده کنند و مسجد را این پیر و این جوان با هم اداره کنند مانند ابراهیم و اسماعیل که خدا می فرماید با هم مسجد را تطهیر کنید.

وی با بیان این‌که کسی که برای خدا کار می کند در استقلال آرم و عدم شراکت اصرار نمی کند

افزود: از فواید مشارکت این است که در صورت پیروزی حسادت نمی کند و در صورت شکست غمخواری می کند

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به آیات قرآن گفت: بانوان چادر مشکی را بگذارند برای خیابان و در کلاس‌ها با لباس شاد شرکت کنند.

رییس موسسه درسهایی از قرآن با تاکید بر این‌که در مسائل آموزشی سخت نگیرید بلکه هرکسی را در اندازه توانش آموزش دهید اظهار داشت: در بیان تفسیر قرآن آیاتی گفته شود که برای مردم آشنا و در دسترس است.

وی خاطرنشان کرد: فعالان قرآنی قرآن شناسان و اسلام شناسان را پیدا کنند و مانند دلالان زمینه فعالیت آنان در منطقه را فراهم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این‌که قرآن ذکر خداست و شیرین است تصریح کرد: هنر ما باید این باشد که شیرینی قرآن را به خدا بچشانیم.

رییس موسسه درس‌هایی از قرآن تاکید کرد: جلسات قرآنی به رقابت نیفتند زیرا رقابت انسان را از اخلاص بیرون می اورد.

وی در ادامه با ابراز تاسف گفت: همه احساس وظیفه شرعی می کردند که در انتخابات شورای شهر شرکت کنند اما وقتی می گوییم برای نماز و قرآن کار کن احساس وظیفه شرعی نمی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تاکید کرد: کسی که کار دینی می کند نباید هیچ رنگی به خود بگیرد و وارد خطوط سیاسی نشود همان‌گونه که پیامبر (ص) هنگام ورود مدینه گفت هر جا شتر خوابید مستقر می شوم و رنگ هیچ قبیله ای نگرفت.

رییس ستاد اقامه نماز اظهار داشت: سعی کنید رابطه تان با رییس جمهور و وزرا و سازمان ها مانند ملحفه و پتو باشد که با یک سنجاق وصل و جدا شود.

رییس موسسه درس‌هایی از قرآن گفت: به من می گویند چرا تخته سیاه را عوض نمی کنی؟ وسایل کمک آموزشی مدرن آمده است، گفتم می خواهم ثابت کنم با لباس ساده و با ریش ساده و با وسایل ساده می توان کار کرد.

وی با بیان این‌که متاسفانه از وقتی آرم پیدا شد ما مشکل پیدا کردیم تاکید کرد: موسسات قرآنی باید تجربیاتشان را به یکدیگر منتقل کنند.

این مفسر قرآن خطاب به مربیان قرآنی گفت: برای آموزش از تفاسیر نور و نمونه استفاده شود و به گونه ای آموزش داده شود که در همان جلسه مخاطبان مطالب را متوجه شوند و به جلسه بعد نکشد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این‌که موسساتی داریم که پایان جلسه به سوی نماز نمی‌روند گفت: باید خروجی جلسات قرآنی به مسجد کشیده شود.

وی با تاکید بر این‌که از ادا درآوردن پرهیز کنید و در شان و سواد خودتان رفتار کنید گفت: معلمان قرآنی باید یک دور تفسیر نمونه بخوانند تا مثل ها و مطالب آموزشی خدا را بفهمید.


92/4/14
1:34 صبح

انتقادات تند عسگری به آیت الله مصباح؛ زمانی برای احمدی نژاد روزه

بدست عبدالله در دسته

آیت الله مصباح یزدی اخیرا گفته است که ایرانی گری ریشه در بهاییت دارد. این سخنان البته با واکنش هایی در محافل خبری و سیاسی مواجه شده است. در این مورد با علی عسگری به گفتگو نشسته ایم.

 

رابط پارلمانی و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید :بهتر است امروز به صورت شفاف به مردم گفته شود ما دارای اجتهاد و نظر کارشناسی در مسائل سیاسی نیستیم و فقط حرف دینی خود را می زنیم.


علی عسگری ،رابط پارلمانی و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با آریا در واکنش به سخنان آیت الله مصباح یزدی مبنی بر اینکه  ایرانی‌گری شعار بهائیان است ،گفت:بهتر است امروز به جای این حرف ها نسبت به گذشته بررسی صورت بگیرد و به صورت شفاف به مردم گفته شود ما دارای اجتهاد و نظر کارشناسی در مسائل سیاسی نیستیم و فقط حرف دینی خود را می زنیم.


وی تاکید کرد:آنچه مسلم است این است که بهاییت یک جریان ساختگی از ناحیه انگلیس است داستان علی محمد باب و برخی چهره ها و اشخاصی که خودشان را در موضع خدایی می دیدند و بعد مدعی پیامبری شدند سپس خود را امام زمان معرفی کردند و بعد با تنزل گفتند ما باب حجتیه الهیه هستیم .


عسگری افزود:اصولا انگلیسی ها در نحله گرایی و در ساختن فرقه ها ید طولانی دارند اگر دقت شود یکی از کارکردهای مهم انگلیسی ها تفکیک قومیت ها و نزاع های معنوی و اختلافاتی است که از نظر آنها ریشه قومیت داشته باشد این موضوع مطلوب آنهاست بنابراین تلاش می کنند این اختلافات قومیتی ریشه مذهبی داشته باشد جنگ تسنن و تشیع که منظور نظر دارند یکی از روش های شیطانی آنها محسوب می شود که به آن دامن می زنند.


این نماینده سابق مجلس ادامه داد: من فکر می کنم بحث شعار مکتب ایرانی یکی از مباحث ساختگی است که از آن سوی مرز طراحی شده است در واقع برخی این مساله را به عنوان تقابل دادن مکتب ایرانی با مکتب اسلام طراحی کرده اند.


وی گفت:آقای {...}و طیف ایشان می خواهند با خط سیر درست و مسلم دینی و اسلامی شیعی  به نحوی مقابله و چالش آفرینی کنند با این دید که از این طریق که با تحریک قومیت و تقابل بین مکتب ایرانی و مکتب اسلام در حوزه سیاست طرحی ببندند و حرفی بزنند و از این جهت موضع گیری سیاسی می کند .بنده برداشتم این است که با هر نوع موضع گیری سیاسی باید موضع گیری سیاسی کرد نه اعتقادی.کما اینکه اگر طرف سوال سیاسی کرد ما باید به آن سوال سیاسی پاسخ سیاسی بدهیم نه پاسخ دینی، فرهنگی و ایدئولوژیک .


عسگری تصریح کرد:آنها در حال حاضر به دنبال بهره برداری از این مساله هستند یعنی یک مرحله از دین ، فرهنگ دینی ، ارزشها ،عدالت و ولایت و روحانیت که از جمله حامیان شخص احمدی نژاد آقای  مصباح یزدی و شاگردان ایشان بودند و این بهره برداری را در دوران سیاسی گذشته خود به انجام رساندند و الان می خواهند با حرف و شعار جدیدی خودشان را مطرح کنند زیرا می دانند از نظر تبلیغ روانی حرف جدید در افکار عمومی ممکن است به دلیل حس ماجراجویی یا جدید خواهی از ناحیه اشخاص بویژه جوانان بازخورد داشته باشد و برای خودش بستر و زمینه ای پیدا کند.


وی اظهار داشت:برخی افراد مباحث امام زمانی و مباحث حجت الهیه شدنشان را در حقیقت به فرم و شعار جدید به عنوان مکتب ایرانی مطرح می کنند که معنویت زرتشت ، روشنفکر مآبی ، جهان خواهی و جهان شمولی نیز در آن هست و می بینیم با حالت مغلطه  مطرح می کنند و پیش می برند .


عسگری در بخش دیگری از سخنانش انتقاداتی نیز به محمود احمدی نژاد وارد کرد .او گفت :آقای احمدی نژاد برای چاوز مطرح کرد و تاکید  داشت چاوز همراه مسیح و امام زمان می آید .در حالی که امام زمان یک انسان کامل است و چاوز یک سوسیالیست و فرد عیاشی بود که فساد اخلاقی او مشهور و مبرهن بود چاوز از نظر فساد و فساد گرایی شهره بود.


مشاور پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:در مقطعی که شیعه در این مظلومیت و غربت جهانی ، بین المللی و منطقه ای قرار دارد احمدی نژاد به یکباره اینگونه از چاوز سخن می گوید و یک روز عزای عمومی اعلام می کند در حالی که ما دیدیم در زلزله آذربایجان و اهر با وجود آنکه تعداد زیادی از هموطنانمان را از دست دادیم ایشان عزای عمومی اعلام نکرد البته ما نمی گوییم نباید رییس جمهور در عزای رییس جمهور کشور دیگر که با او مناسبات سیاسی و بین المللی داشته اعلام عزا نکند ولی اینگونه سخن گفتن را نیز مناسب نمی دانیم .


وی گفت:در مورد زنده بهار تفسیر کرده اند منظور از زنده باد بهار همان ولایت است در این میان برخی مطرح کردن این سخنان را به حساب ضعف اطلاعات دینی احمدی نژاد می گذارند ، برخی دیگر آن را به حساب عوامی بودن آنها می گذارند اما من این را به حساب زرنگی این جریان می گذارم به این معنا که احمدی نژاد می داند تفاوت بین تفکر اسلام ناب شیعه و ولایت انسان کامل ، امام زمان با مسیحیت در چیست .


عسگری تاکید کرد:احمدی نژاد تفاوت بین انسان کامل و ولایت معصوم حجت والای الهی که واسطه فیض خدا و انسان است با امثال چاوز را می داند که در چیست و 313 نفر یار امام زمان ذخیره الهی هستند که به عنوان کابینه و ارکان اصلی مدیریت جهانی امام زمان محسوب می شوند .بنابراین احمدی نژاد می داند که چاوز در این حد نیست اما سعی می کند الگوی جدیدی ارائه کند و در نظامات فکری خودش و چاوز و امثالهم ساختار شکنی کند تا به نحوی به هم ریختگی جهانی به این چهره ها بازگشت پیدا کند و این تفکرات را به خورد جوانان وکسانی که اندیشه دینی آنها عمق یافتنی است بدهد تا جایی که برای چاوز زیارت نامه درست کنند و پیام رسانی کنند که وی را شهید تلقی کنند.


وی اذعان داشت:بنده معتقدم روحانیت شیعه با جریان پیچیده ای مواجه است ممکن است برخی سطحی نگری کنند کما اینکه این سطحی نگری ها را در گذشته نیز به کار بردند. بنده فراموش نمی کنم  زمانی که ما در مجلس منتقد احمدی نژاد  بودیم یکی از آقایان می گفت احمدی نژاد تنها کسی است که در سازمان ملل دعای فرج خواند و شیعه را بر تارک دنیا نشان داده است در حالی که رییس جمهوری های قبلی ما با وجود آنکه روحانی بودند اما هیچ کدام فکرشان به آنجا نکشید که در آنجا تعلق خودشان را به امام زمان بگویند البته بنده در پاسخ به آنها گفتم آنجا مسجد جمکران نیست که مقتضی ایجاد کند دعای فرج خوانده شود بنده گفتم دعایی که احمدی نژاد می خواند دعایی نیست که شما در جلسات ندبه خالصانه و مخلصانه می خوانید.


این نماینده سابق مجلس اظهار داشت:جریانی جدید از بام افتاده و صدا کرده است اما برخی از بزرگان ما باید پاسخگو باشند  چطور شد یک روز احمدی نژاد را مائده آسمانی معرفی کردند و روزه نذر کردند تا پیروز شود و در حال حاضر می گویند سخنانش ریشه در بهاییت دارد .وی در سخنان تندتر ابراز عقیده کرد :بنده معتقدم از آغاز انتخاب احمدی نژاد نسنجیده بود و مسائل فکری و اعتقادی وی برای ما روشن نبود. احمدی نژاد از نظر قانون اساسی جزء رجال سیاسی -مذهبی نبود بنابراین چطور می شود روزی به وی اعتماد صدرصد کنیم و  سرمایه های انسانی، روحانیت شیعه و چهره های مورد اعتماد امام و رهبری را مورد تخریب و تهاجم قرار دهیم بعد امروز اینگونه قضاوت کنیم.


وی خطاب به آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد:بهتر است امروز به جای این حرف ها نسبت به گذشته بررسی  صورت بگیرد و به صورت شفاف به مردم گفته شود ما دارای اجتهاد و نظر کارشناسی در مسائل سیاسی نیستیم و فقط حرف دینی خود را می زنیم. در مباحث سیاسی هم مردم را به کارشناسان و مجتهدان سیاسی جامعه که البته اندک و انگشت شمارند ارجاع می دهیم زیرا من معتقدم آقای احمدی نژاد هم منتظر نقطه نظرات آنهاست تا از سازوکار و مواضع قدیم و جدید آنها بهره برداری سیاسی کند تا مواضعش را در حوزه سیاست پیش ببرد بنابراین اینگونه سخن گفتن نیز یک نوع به مصاف احمدی نژاد آمدن از نوع نسنجیده آن خواهد بود.


92/4/14
1:31 صبح

سایت هاشمی نوشت:

بدست عبدالله در دسته

http://hashemirafsanjani.ir/content/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D9%BE%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

هاشمی، انقلاب را از خوارج پس گرفت


92/4/14
1:31 صبح

سایت هاشمی نوشت:

بدست عبدالله در دسته

http://hashemirafsanjani.ir/content/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D9%BE%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

هاشمی، انقلاب را از خوارج پس گرفت


<      1   2   3   4   5      >